week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maurice Dongen - WaarBenJij.nu week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maurice Dongen - WaarBenJij.nu

week 2

Door: maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

15 September 2008 | Suriname, Paramaribo

He allemaal

Hier weer een bericht uit het warmen suriname. Nou waar zal ik eens beginnen met vertellen, want ik heb echt super veel meegemaakt deze week. Laat ik beginnen, waar ik vorig keer was geeindigd. De bowling op dinsdag was niet doorgegaan wat de banen waren vol. We zijn wel met ze alle pannekoeken gaan eten. We hebben afscheid genomen van onze huisgenoot maar hebben ondertussen al een nieuwe verwelkomt.
Woensdag zijn we met 9 collega's naar het voetbal geweest. Heel stadion was uitverkocht, 4000 man. De laatste hoop voor Suriname ging snel verloren toen binnen 1 minuut de 0-1 er in lag, 10 minuten later werkt de captain met een prachtige lop de bal achter zijn eigen keeper. Toen werd suriname wakker, en begonnen aardig te voetballen. Ze kregen kansen maar werden niet benut. In de 2de helft kregen ze zelfs een penalty maar ook die werd gemist. Nog van 1 meter op de lat schieten en ga maar nog even door. Eindstand 0-2. Het was wel super gezellig en een hele beleving. Toen ik thuis kwam ben ik nog even naar friet.nl greden om een frietje en frikandel te eten. Maar het die dag geregend en heel de straten staan dan meteen blank. En dat is geen succes met de mountenbike. Dus moeder je hebt straks heel veel was. want hier hebben we een wasmachine met koud water, die nu trouwens kapot is. Alles heeft hier koud water, je bent rijk als je warm water uit de kraan krijgt, lekker hoor iedere dag koude douche.
Donderdag heb ik mijn tv primeur gehad. Helaas heb ik het zelf niet kunnen zien omdat ik in het weekend weg was. Maar het was Sportcafe, een praat programma over sport. Het bedrijf waarvoor ik werk is sponser van het programma, dus ik mocht aan het einde van de show een presentje geven aan de gasten, en dat waren niet de minste mensen in suriname. Het was 1 van de 4 atleten die deel had genomen aan de olympische spelen, de man van de 100 meter, dus de snelste surinamer, en de persman die mee was in china. Hun hebben alles verteld over hoe het ging daar. Het was echt heel boeiend om naar te luisteren. Aan het einde kwam ik met naam en ik zelf op TV. Dus papa en mama jullie kunnen trots op mij zijn.
Nou Vrijdag avond ben ik dus naar het katholieke jongeren weekend geweest. En ik heb echt super veel geleerd. Ik weet niet waar ik moet beginnen. We waren met 25 jongeren, de meeste van 15 tot 20, ik en enkele andere iets ouder. Ik kwam aan rond een uur half 8. Natuurlijk was stond er eten klaar, want surinamers zijn dol op eten. Na het eten kwam er iemand preken. Het kamp stond in het thema " leef doelgericht". Dus leef met een doel en doe er alles aan om je doel na te streven. Dat vond ik echt een mooi thema, en daar heb ik ook veel van geleerd. Verder mooie preken met leerzame dingen zoals dat je bier moet drinken uit gezelligheid en niet uit genot, en dat je je nooit moet bedrinken. En dat de wereld 1 groot voetbalveld is, want je moet scoren om verder te komen. En dat verliefd zijn een vorm is van krankzinnigheid, omdat je niet kan zien en normaal kan denken. Ik was onder de indruk om te zien hoe dicht die mensen bij god en jezus stonden. En dan heb je nog voormannen die god dienen en bla bla bla. Sommige dingen gingen mij ook te ver en dat vond ik weer krankzinnig, mensen die spontaan begonnen te huilen en hun bewust zijn verloren als de voorman tegen hen sprak. Een zuster die last had van haar borsten werd genezen door gods woord, over 2 jaar is ze dood door borstkanker waarschijnlijk. Iedere ochtend deden we bidden en god bedanken dat we weer wakker zijn geworden, ook bij ieder eten spraken we god en jezus even toe om te bedanken dat we eten mochten, en na het eten bedankte we hem dat het gesmaakt had. Zaterdag kwam er een predikant, geboren nederlander, drugsverslaafd geweest en toen sprak god tot hem en nu gaat hij heel de wereld over om god te dienen. Daarna hadden we sport en spel. En in de avond hadden we een dienst in de kerk. De kerk was een protestantse kerk en ook hun jongeren kwamen de mis bijwonen. Nou ik heb nog nooit zo'n leuke mis gehad, het dak ging eraf, er werd gezongen en gedanst, het was net sisteract. Ik probe er nog filmpjes op de computer te zetten. We sliepen 2 nachten in Nieuw 020 (amsterdam). En ik als enigste Bakara/witman(nederlander) had het zwaar te voorduren in de nachten. Een jongen van 10 jaar liepen ze op te naaien om mij heel de tijd met een kussen te slaan. Maar het was echt super gezellig. Het voelde goed om daar bij te zijn. De voorman heeft mij ook met gods zijn woorden toegesproken. Dat ik een leuke tijd hier ga krijgen, en dat ik dit over moet brengen in nederland dus pas maar op. Nou ja ik kan nog uren vertellen over deze mooie ervaring. Maar wil het hier bij houden.
Zondag ben ik nog met heel de familie naar whitebeach geweest, een aangelegd strand.Eind september gaan we met 7 man een 5 daagse excursie maken, en slapen we in hangmaten en indianendorpen. Maar daar over later meer.
He Stephan hoe is het me je appartement, ik heb je al een paar keer gesmst maar nog niks gehoord van jou, ben je zo blij dat ik weg ben. Het kan ook zo zijn dat de smsjes niet aankomen. Je hebt hier 3 providers en je kan niet naar elkaar smsen, je moet de zelfde provider hebben. Heb je afgelopen zaterdag je kado nog opgehaald bij PSV of doe je dat vanavond.
Dus het kan zijn dat je geen sms van me krijgt, maar ben jullie allemaal nog niet vergeten, maar dan komt het gewoon niet goed aan denk. Maar jullie kunnen mij goedkoop bellen via http://www.televergelijk.nl/?a=zoek&showall=&only0900=&land=Suriname&type=mobiel

Onderin staat een schema wie de goedkoopste aanbieder is. Dan moet je eerst dat nummer draaien 4,5 cent starttarief en daarna mij nummer draaien 00597 8585621 voor ongeveer 10 cent per minuut.

Oh ja wilt er iemand een echte waakhond?? We hebben 10 puppy's gehad zaterdag, super lief zijn ze. En het zijn echte waakhonden, niemand die hier niet woont laat hij door het hek.

Nou het verhaal is wel lang genoeg, Het werk is trouwens ook leuk hoor. iedere dag met het fietsje naar het werk, 5 km heen en 5 terug
natuurlijk. Hele leuke collega's

Goed ik kan nog uren typen maar stop er mee ga zo uiteten.

foto's volgen al heb ik helaas geen foto ruimte meer.

Kus maurice

  • 16 September 2008 - 06:27

    Ellen:

    Klinkt allemaal leuk, Maurice!
    Maar ik hoor het al, jij gaat volgend jaar gezellig naar de EO-jongeren dag ;)

    Soko soko!

    X Ellen

  • 16 September 2008 - 13:48

    Tante Toos Ome Gerar:

    Goed te horen dat het zo goed gaat, en jullie mam zal wel blij zijn dat je helemaal bekeerd terug komt,en zelfs als filmster, die missen we nog in de familie.
    groetjes uit Riel.

  • 16 September 2008 - 21:02

    Moeder:

    hoi maurice.Ik heb je lange brief gelezen.Heel interesant.Ooit komt het nog weleens goed metjou.Ik kom net thuis van mylene en hoorde dat je in gesproken hebt.jammer maar bel je deze week nogFijn dat het goed met je gaat.Geniet er maar van,want het is zo eind januarie.Liefs je moeder. .

  • 16 September 2008 - 21:08

    Eva En Jeroen :

    lieve maurice
    wat leuk om te horen dat je het zo na je zin hebt en het zo goed gaat daar.
    alleen zie ik wel dat wordt straks elke zondag na de kerk:-),want je vindt het zo leuk..hihi...
    dikke kus van ons

  • 17 September 2008 - 10:23

    Bjorn:

    He maat leuk om te lezen dat alles goed gaat daar. Hier gaat het wat minder. Psv verloor gisteren kansloos met 0-3. Denk dat die 10 puppy's nog meer indruk hadden gemaakt op het veld. ik had graag zo'n puppy gehad, maar voor hij in nederland is vreet hij mij al op denk ik.
    Nou veel plezier nog en alles je god een keer tegen komt. vraag dan aub of we de volgende wedstrijd wat beter voetbal te zien krijgen.
    Groetjes Bjorn

  • 17 September 2008 - 18:59

    Ilona:

    Heey Maus,

    Het is toch niet zo erg dat je over een paar maanden niet met folders aan de deur staat maar met de bijbel?

    kus Ilona

  • 18 September 2008 - 17:39

    Jos:

    ik heb geld overgemaakt voor foto,s honderd kun je erplaatsen dus fotograveer er maar rustig op los. Ik ben blij voor jou dat alles zo goed gaat geniet er van dit weekend van je uitje in de rimboe. groetjes je pa

  • 19 September 2008 - 14:50

    Lorenzo:

    Maurice,

    Hier een oud bewoner van de Schietbaanweg. Zorg voor de veiligheid in het huis op de schietbaanweg.

    Geniet verder van je prachtige tijd!

  • 20 September 2008 - 18:19

    Roy:

    He maurice weet je zeker dat die 10 beesten uit die hond komen.... Het lijken wel ratten jo!

  • 20 September 2008 - 20:45

    Annika:

    Hey Maurice,
    je mist echt niks hoor in NL...je clubje heeft ook mooi verloren vanavond :D
    wel lieve pups!!
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Maurice
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 26164

Voorgaande reizen:

01 September 2008 - 30 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: