Gelukkig Nieuwjaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maurice Dongen - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maurice Dongen - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

01 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

WAN BUN NYUN YARI(gelukkig nieuwjaar)

Nou de feestdagen zijn weer voorbij gevlogen. Ik hoop dat jullie allemaal net zo’n leuke tijd hebben gehad als ik.

Eerste kerstdag had ik om 9 uur kerstontbijt bij Familie van Zoolingen. Na het ontbijt begonnen we meteen met de suprices. De familie + aanhang bestond uit een gezelschap van 11 man. Als je je suprice had gehad, moest jij hem geven aan de persoon wie jij had en zo moest de cirkel rond komen. Tja Surinamers zijn niet zo ruim denkend want als iemand elkaar heeft loopt het spoor natuurlijk dood. Precies aan het einde liep het spoor dood. Bianca en ik hadden nog geen suprice, dus wij hadden elkaar. Maar het grappige was dat wij juist elkaar niet kende. Zij was net voor kerst uit Nederland gekomen met haar vriend ( zoon van de familie). Maar we waren alle 2 heel creatief geweest, ik had haar dinsdag voor kerst even 5 minuten gesproken, ze had alles onthouden en in mijn gedicht verwerkt. Daarna lagen er nog wat cadeautjes onder de boom voor iedereen. Na 3 uur cadeautje en suprices uitpakken werd het avondeten klaargemaakt. Ik heb heerlijk gegeten. Toen nog wat spelletje gespeeld (mens erg je niet rules) en heel veel gelachen. Ik had echt een fijn kerstgevoel ook al was het warm en regenachtig.

Tweede kerstdag of eigelijk Boxingday. Heel de dag languit voor de TV liggen en genieten van het Engels voetbal. Aston Villa- Arsenal was er eentje om je vinger bij af te likken. S’avonds waren we met alle overgebleven huisgenoten uit eten geweest. Er was weer via via een nieuwe huisgenoot bij gekomen, dus het gezelschap bestond uit 6 personen. Was wel gezellig maar niet bijzonder. De gezelligheid van een paar weken terug is wel uit huis verdwenen.

Nou tussen kerst en oud jaar kan niet iedereen genieten van een dagje aan het zwembad. Ik beschik momenteel wel over deze luxe. Zondag wilde ik naar het zwembad want het was prachtig weer. Voor mijn huisgenoten eindelijk klaar waren, kwam de regen met bakken uit de hemel vallen. Nou ja toch maar een taxi gebeld en naar het zwembad gegaan. Jaja met de taxi naar het zwembad!!! Een rare blik kregen we van de taxichauffeur toen we zeide dat we naar het zwembad wilde. De straten stonden blank, maar wij gingen zwemmen. Eenmaal aangekomen bij het zwembad, bleken we niet de enige te zijn daar. Het was druk heel druk zelfs. 30 minuten later zat ik weer lekker het zonnetje. We hebben heel de dag prachtig weer gehad.

Ben maandag avond met 2 huisgenoten naar een weeshuis geweest waar hun werken. Was best schokkend om te zien hoe die kinderen daar leven en wat daar allemaal gebeurt. We gingen een lampionnenoptocht doen met de kinderen zodat ze een keer iets leuks doen.

Nieuwjaar!!
Ik heb meerdere malen de vraag te horen gekregen of ze hier ook Nieuwjaar vieren. Nou ik zal jullie verklappen, hier wordt Nieuwjaar heel groots gevierd. Iedereen heeft mij al gezegd “ oh dus je bent hier met Nieuwjaar” dat is zo gaaf hier. Omdat de meeste winkeliers Chinese zijn, bestaat het woord “illegaal vuurwerk” hier niet. Ruim een week voor oud en nieuw mocht er vuurwerk gekocht en afgestoken worden, alleen met kerst mocht er niet verkocht worden. Al dat vuurwerk heeft mijn enkele slapeloze nachten opgeleverd. Maar goed ik heb natuurlijk ook wat vuurwerk op te kop getikt en af gestoken.
Oudejaarsdag moest ik eerst tot 11 uur werken en bij sluiting van iedere bedrijf werd traditioneel een Pagara( Chinese mat) afgestoken. Deze variëren van klein tot heel groot, echt heel groot. Om 12 uur moest je aanwezig zijn in het centrum van de stad, waar alle grote winkels een Pagara af gingen steken. Heel de stad werd afgezet en ik was net optijd voor het spektakel. De ene naar de andere Pagara ging af de ene nog groter dan de ander. Een ongelooflijk kabaal en rook. Heel de stad was vol en het was 1 groot feest. Om 2 uur had ik al 1,5 liter bier achter mij kiezen. De regen verpesten even het verloop van de middag. Ik ben naar huis gegaan, slapen douche en weer verder. Rond 6 uur zijn Robbert en ik naar de stad gelopen, via onze stamkroeg/poolcafé. Toen wilde we ergens een goede bodem leggen om eens flink te zuipen. Maar Frietpunt.nl en de Burgerking waren gesloten, nergens was eten te verkrijgen. We hebben uiteindelijk samen kip met patat gehad langs de weg. Nou ja dat is natuurlijk geen bodem. Maar goed toch aan de zuip gegaan op een straatfeest dat na het volkslied leeg liep iets na 10 uur. Alle Surinamer gaan huiswaarts om samen met hun familie te zijn om 12 uur. Suriname leeft hier echt na toe, hoe later het werd hoe gezelliger. Even gingen mijn gedachtes naar het Stadhuisplein zo’n sfeer hing er. Wij Nederlands/Bakra’s troffen elkaar aan in de Zus&zo, met een fles champagne bij de hand waren wij aan het wachten tot het ook bij ons Nieuwjaar was. Na genoeg heb ik om 12 uur amper vuurwerk gezien. Al hoewel er genoeg af was gestoken. In heel de stad hing een dikke rook laag, de auto gingen met knipperlichten aan door de rook heen. Je zag geen hand voor ogen heel de nacht door. Ja het was zeker een geslaagd feestje. Om half 4 ben ik maar naar huis gelopen want had genoeg op. Voor degene die mij gebeld hadden Sanne, Mama,Ilse en Mary leuk dat jullie aan me dachten, voor degene die mij hebben gesmst ook leuk dat jullie aan me dachten maar de smsjes zijn nooit aangekomen helaas!!!!!

De mensen kunnen er geen genoeg van krijgen ook 1 op 2 januari heb ik wakker gelegen van het vuurwerk. Ze mogen tot en met 2 januari vuurwerk afsteken. 2 januari is soort van Chinees Nieuwjaar, al het niet verkochten vuurwerk gaat de lucht in.Ook vanochtend toen ik na me werk fietsten rond kwart voor 8 kreeg ik al Pagara's om mijn oren.

Nou ik wens jullie allemaal een gezond en gelukkig 2009. En dit jaar kom ik naar huis.

Kijk op je gemak de foto’s van mijn feestdagen!!

  • 01 Januari 2009 - 20:03

    Mark :

    Hé maus dan maar via deze weg wil ik jou alsnog een gelukkig nieuwjaar en het aller beste voor 2009 wensen.

    Groetjes Mark Kristel en Fien

  • 01 Januari 2009 - 20:19

    Roy:

    Maurice als het smsje niet is aangekomen; beste wensen!

  • 02 Januari 2009 - 08:33

    Barry:

    Ha maus,
    Wat zijn je goede voornemens dit jaar,
    Ik heb al gezegd meer sporten. Maar hoorde van Bjorn dat ik dan wel iemand mee kan nemen om meer te gaan sporten...
    Bij deze een gelukkig nieuwjaar. Bij ons was het zeker wel gezellig geweest de jaarwisseling. Kronen nu definitief gesloten. Roy heeft eindelijk zelf veel vuurwerk afgestoken, wij helemaal onder de indruk.
    Spreken elkaar snel.
    Groeten Barry

  • 02 Januari 2009 - 14:49

    Roel En Lieke:

    Ha Maus,

    HAPPY NEWYEAR!Ons smsje zal ook wel niet aangekomen zijn! Het was hier erg gezellig, lekker gegeten. Zelfs van de kookkunsten van Roy mogen genieten! ( en niet ziek geworden!) Kunnen we volgend jaar home-made roti van jou verwachten met kerst? Succes met de laatste weken daar, en tot de 31e! groetjes Roel en Lieke

  • 02 Januari 2009 - 17:19

    Ome Jan:

    Hoi Suri,

    Een gelukkig en gezond 2009. Dus dit jaar kom je toch weer naar nederland. Ik ben reuze benieuwd naar die 200 ponder die je meebrengt!
    Of gaat dat niet door?

    groet Jan.

  • 03 Januari 2009 - 10:13

    Bjorn:

    Gelukkig nieuwjaar. mazzel

  • 12 Januari 2009 - 08:35

    Ellen:

    Het is een beetje laat maar alsnog de beste wensen.
    Ik heb nu pas het hele verhaal op me gemak gelezen.
    Jij ligt daar lekker in de zon (en af en toe in de regen) terwijl hier heel Nederland aan het schaatsen is met dagen en nachten verder onder het vriespunt.
    Geniet nog maar ff van het weer daar voordat je weer op Nederlandse bodem bent!
    x

  • 27 Januari 2009 - 19:10

    Eva En Jeroen:

    lieve maus
    zo te horen heb jij gelukkig ook een heel gezellig kerstfeest gehad en een te gek oudeinde.
    de foto`s zien er ook heel gezellig uit.
    sorry dat we eve niks van ons lieten horen,maar hebben een beetje spannende tijden momenteel met jeroens vader.
    (hoor je nog wel)
    ben blij dat je onze kerst kaart nog hebt gehad,alleen een beetje laat.maar,ja komt uit een goed hart.
    nog een paar daagjes en kom je weer lekker naar nederland en kunnen we weer lekker in het echt kletsen.
    geniet nog van je laatste daagjes lieverd.
    dikke kus eva en jeroen en sebastiaan en jayden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Maurice
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 26149

Voorgaande reizen:

01 September 2008 - 30 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: